Senarai Tugas Guru Pentelaras Bestari (GPB)
Peringkat : Sekolah Menengah / Rendah
Jawatan : Guru Penyelaras Bestari (DG41 / DGA29)
Waktu Bertugas : Mengikut
waktu persekolahan. Bagi sekolah dua sesi, Waktu bertugas boleh disesuaikan merangkumi
kedua-dua sesi.
1.
Merancang dan mengajar matapelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu.
2.
Sebagai penghubung tunggal
(single point of contact) bagi pihak sekolah.
2.1 Guru Penyelaras Bestari menjadi sumber
penting penyalur semua maklumat dan maklumbalas kepada semua perlakuan perisian
yang dibekalkan.
3
Mengurus dan menyenggara
kemudahan ICT dan perisian-perisian aplikasi yang dibekalkan serta
menyelesaikan masalah teknikal yang mungkin timbul. 3.1 Memastikan kemudahan
infrastruktur teknologi yang diterima daripada
pembekal atau kontraktor memenuhi speksifikasi seperti ditentukan oleh
KPM
3.2 Mengurus dan memastikan rangkaian LAN
dan WAN berjalan dengan baik setiap hari termasuk peralatan rangkaian seperti
pelayan, modem, router, hub dan sebagainya.
3.3 Memastikan kesemua
infrastruktur teknologi berada dalam keadaan baik.
3.4 Memastikan kebersihan
dan persekitaran yang selesa bagi bilik-bilik kemudahan infrastruktur teknologi
ditempatkan.
4
Menyediakan keperluan peralatan ICT untuk guru dan membantu serta
membimbing mereka sewaktu menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran.
4.1 Memastikan semua
aplikasi perisian yang dipasang berfungsi seperti yang diperlukan oleh pihak
pengguna.
4.2
Mengurus keperluan infrastruktur teknologi untuk kegunaan warga sekolah dan
membantu serta membimbing mereka sewaktu menggunakannya dalam aktiviti-aktiviti
sekolah.
4.3 Mengurus kemudahan bahan-bahan
multimedia untuk kegunaan guru seperti sidang video, penggunaan LCD projector,
TV connector dan sebagainya.
5 Melatih guru menggunkan kemudahan ICT secara
efektif di samping menggalakkan penggunaannya di dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
5.1 Memastikan bahawa kursus dalaman
dijalankan untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru-guru,
pelajar-pelajar dan kakitangan sekolah dalam penggunaan system aplikasi seperti
bahan pengajaran dan pembelajaran.
5.2 Memastikan audit penggunaan kemudahan ICT dijalankan untuk
menentukan keberkesanan penggunaan tersebut.
6 Melatih staf menggunakan
kemudahan ICT secara efektif di samping menggalakkan penggunaannya di dalam
aktiviti pengurusan dan pentadbiran. 6.1 Memastikan bahawa kursus dalaman
dijalankan untuk meningkatkan
kemahiran mengurus sisstem komputer (hardware & software) dan
aplikasi perisian.
6.2 Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
guru-guru dan kakitangan sekolah dalam penggunaan sistem aplikasi Sistem
Pengurusan Sekolah Bestari.
6.3 Memastikan penggunaan Sistem Pengurusan
Sekolah Bestari (Smart School Management System atau SSMS) dalam
pengurusan sekolah beroperasi dengan baik.
7 Menyelaras penilaian perisian pendidikan
berdasarkan kriteria penilaian yang telah ditentukan oleh KPM.
7.1 Menilai perisian Bahan Pengajaran-Pembelajaran dan lain-lain
perisian yang dibekalkan.
8 Sebagai
pengurus emel.
8.1 Menguruskan akaun dan emel warga sekolah.
9 Memastikan
integriti dan keselamatan data.
9.1 Memastikan supaya ciri-ciri polisi keselamatan (security
policies) dipatuhi seperti yang ditetapkan oleh pihak pengurusan.
9.2 Memastikan keselamatan kemudahan infrastruktur teknologi dengan
langkah-langkah seperti berikut:
· Memastikan pemasangan jeriji besi di bilik-bilik yang ditempatkan banyak
komputer.
· Memastikan bilik server hanya boleh dimasuki oleh pihak yang diberi
kuasa sahaja.
· Memastikan alat hawa dingin yang dibekalkan berfungsi dengan baik.
· Memastikan alat pemadam api berada dalam keadaan baik dan berada di
tempat- tempat yang telah dikenal pasti.
9.3 Memastikan keselamatan data melalui langkah-langkah berikut:
• Memastikan konfigurasi system beroperasi dengan baik dan lancar.
• Memastikan
komputer bebas dari virus.
10. Sebagai pakar rujuk dan pegawai sumber (resource
person) ICT sekolah dan 0 sentiasa mengikuti
perkembangan ICT semasa.
·
Memainkan peranan sebagai pakar
rujuk lepada pengguna yang menghadapi masalah dengan sistem pengoperasian,
perkakasan dan perisian seperti Windows, SSMS, MS Office, E-mail, Internet,
Printer dan lain-lain lagi.
· Mengenal pasti masalah yang timbal sama ada masalah yang berkaitan
perkakasan, sistem pengoperasian, sistem rangkaian atau perisianperisian
seperti Sistem Pengurusan Sekolah Bestari dan Bahan Pengajaran-Pembelajaran dan
menyelesaikan masalah-masalah yang di hadapi.
·
Menentukan kelancaran
perjalanan sistem rangkaian secara keseluruhan dan sentiasa memastikan bahawa
pengguna (enduser) dapat menggunakan sistem dan aplikasi secara optimum.
11. Menyediakan laporan dan maklumat perkembangan
aktiviti sekolah bestari kepada pihak yang berkenaan.
• Menjalankan Configuration Management Audit mengikut jadual yang
ditetapkan.
· Menjalankan pemantauan dan menyediakan laporan terhadap kecekapan
rangkaian, tahap penggunaan komponen Penyelesaian Bersepadu Sekolah Bestari
supaya membantu perancangan menaik taraf kemudahan ICT sekolah.
· Membantu menyediakan belanjawan keperluan ICT untuk sekolah.Mempertingkatkan
budaya ICT di sekolah.
· Menyediakan garis panduan menggunakan kemudahan infrastruktur teknologi.
· Merancang, mengurus dan menyelaras laman web sekolah.
· Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari
masa ke semasa.
·
Memberi penerangan kepada para pelawat sama ada dalam negeri dan luar
negara mengenai
Penyelesaian Bersepadu Sekolah Bestari.